Artiklar
Myten om kreativiteten. Vad är kreativitet? Kan den vara outsinlig eller föds de kreativa med ett förutbestämt mått av egenskapen? Läs
Sluta tala med galen tunga! Varför blandar vi ihop de fasta uttrycken och vad får det för konsekvenser för språket? Läs
Byggprojekt med slagkraft. Reportage om Minecraft. Läs.
Uträknad med medielogik. Medierna svor sig snabbt fria från ansvar för Håkan Juholts avgång. Men vad var det då som hände? En text om ett medielandskap i förändring och problemen med den politiska journalistiken. Läs
Språk är aldrig neutralt. Det sägs ofta att politikens språk har blivit fattigare. Retorikexperter brukar peka på några av historiens mest kända politiker och hävda att det i dagens mediesamhälle inte är lika viktigt att vara vältalig som tidigare, att det istället är mer betydelsefullt hur man gör sig i tv-rutan. I själva verket är det tvärtom. Inom politiken har kampen om språket vuxit fram till att bli en av de viktigaste beståndsdelarna för att nå makten. Läs.
Allt ljus hitåt. Den brittiska tidningen News of the Worlds skandalösa metoder är tecken på en ny mediekultur. Men även den politiska journalistiken färgas av personstridernas dramaturgi. Text i Expressen. Läs
Fotoboom Aldrig förr har vi skildrat vår värld med fotografier så ingående som i dag. Den stora bildexplosionen är här. Välkommen in i en värld av kaos och fullständig dokumentation. En sak är säker: vi har fått en rad nya svårlösta frågor att hantera. Reportage i Sydsvenskan. Läs
Facebook har sprängt Jantelagen 2010 gör svenskarna plötsligt något som varit totalt otänkbart tidigare i historien. De skryter. Via Facebook och Twitter skriker folk ut hur fantastiskt deras liv är och hur bra det går för dem på jobbet. Hur god deras mat är och hur tjusiga saker de shoppar. Men vad i hela friden är det som är på väg att hända med den återhållsamma och nästan blyga svenska identiteten? Reportage, Sydsvenskan 1/8 2010. Läs
Tystnad ny industri – Här kan vi sitta i lugn och ro och ha en pratstund, säger han och ler. Orden låter konstigt dova. Det var inte vad jag hade tänkt mig, att vi skulle sitta här och prata. Här? Vi skulle ju bara gå in och känna. Nu är dörren stängd och ingenting känns längre bra. Reportage, Tidningen Vi, juli 2010. Läs
Positioniera dig! De senaste åren har en rad positioneringstjänster lanserats, som kopplar samman mobiltelefonen och nätet. Och om vi via bloggar berättar vad vi tänker och genom våra statusrader på Facebook och Twitter berättar vad vi gör, så börjar vi alltså nu så smått även att berätta för omvärlden var vi är någonstans. Men vad är det då som driver oss till att markera platser, ta dem i besittning, visa att vi har varit där? Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn, har en teori. – Jag tycker att Gowalla verkar jättekul, så jag moraliserar absolut inte, men eftersom jag är biolog i botten ser jag gärna världen med biologens ögon – och då är det ju tydligt att det här handlar om revirmarkering. Reportage, Sydsvenskan 31/1 2010. Läs.
Kollektivt kvittande Tjejen mittemot är på väg till en dejt. Det är första gången hon ska på middag hemma hos killen. Hon är uppklädd och lite nervös. – Nej, jag veeet, säger hon i telefonen till sin kompis. Och så lite högre: – Ja, jag VEEEEEET, men alltså han har lagat all mat själv ju! Jag tror inte att vi kommer ut ikväll. Hon riktar blicken mot det regnblöta gråa skånska landskapet som susar förbi utanför tågfönstret. Tänker tyst en stund. Så lägger hon till: – Men du? Du kan väl ringa ändå? Vid niotiden ungefär. Bara så att… Jamen du fattar… Bara så att jag verkar lite… populär? Reportage, Sydsvenskan 17/1 2010. Läs.